Πρόβλημα της βαλβίδας EGR : Συμπτώματα και λύσεις
Πώς να αναγνωρίσετε τα σημάδια βλάβης σε μια βαλβίδα EGR. Συμπτώματα και επιδιόρθωση
Η βαλβίδα EGR αποτελεί ένα πολύ σημαντικό στοιχείο στον έλεγχο των εκπομπών καυσαερίων και είναι αναγκαία σε περιοχές με αυστηρές περιβαλλοντικές προδιαγραφές. Αλλά τι ακριβώς είναι και τι συμβαίνει όταν παρουσιάζει πρόβλημα; Σε αυτό το άρθρο θα σας εξηγήσουμε την σημασία της βαλβίδας EGR αλλά θα αναλύσουμε και τα πιο κοινά συμπτώματα αν αυτή η βαλβίδα είναι ελαττωματική.
Η λειτουργία της βαλβίδας EGR
Για να επιτευχθεί η καύση στο αυτοκίνητο, απαιτείται η εισαγωγή αέρα από το περιβάλλον του οχήματος, ο οποίος αποτελείται περίπου κατά 80% από άζωτο και 20% από οξυγόνο. Αυτός ο αέρας συνδυάζεται με το καύσιμο και καίγεται στον θάλαμο καύσης, όπου οι θερμοκρασίες ανεβαίνουν σε επίπεδα άνω των 1370°C.
Σε αυτές τις υψηλές θερμοκρασίες, το άζωτο που υπάρχει φυσικά στον αέρα αντιδρά δημιουργώντας οξείδια του αζώτου (NOx), έναν από τους βασικούς ρύπους των αυτοκινήτων. Τα NOx είναι γνωστό ότι μπορεί να προκαλέσουν διάφορα προβλήματα υγείας, όπως αναπνευστικές δυσκολίες.
Για τη μείωση των εκπομπών NOx από το αυτοκίνητό, είναι απαραίτητο να ελαττώνεται η θερμοκρασία των καυσαερίων πριν απελευθερωθούν από το όχημα. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της επανεισαγωγής των καυσαερίων στον θάλαμο καύσης μέσω της βαλβίδας EGR.
Η λειτουργία της βαλβίδας EGR είναι απλή: Όταν είναι ανοικτή, επιτρέπει τη διέλευση των καυσαερίων, ενώ όταν είναι κλειστή, τα καυσαέρια δεν διατρέχουν το σύστημα EGR.
Σε λειτουργικό επίπεδο, αυτό σημαίνει ότι κατά την αρχική εκκίνηση του κινητήρα, η βαλβίδα παραμένει κλειστή. Καθώς το αυτοκίνητο επιταχύνει και ο κινητήρας φτάνει τη θερμοκρασία λειτουργίας του, η βαλβίδα αρχίζει να ανοίγει σταδιακά. Αντίθετα, κατά την επιβράδυνση ή στάση, η βαλβίδα κλείνει σταδιακά.
Αυτή η διαδικασία επαναλαμβάνεται συνεχώς κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, εξασφαλίζοντας ότι η ανακυκλοφορία των καυσαερίων γίνεται μόνο όταν το αυτοκίνητο βρίσκεται στην κατάλληλη θερμοκρασία λειτουργίας. Έτσι, διατηρείται η καλή απόδοση του καυσίμου και παράλληλα μειώνονται οι εκπομπές ρύπων.
Στα αυτοκίνητα, υπάρχουν δύο είδη βαλβίδων EGR: η μία λειτουργεί με τη δημιουργία υποπίεσης και η άλλη είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενη. Η βαλβίδα EGR με υποπίεση συναντάται συχνότερα σε παλαιότερα μοντέλα αυτοκινήτων και αποτελεί ένα απλούστερο σύστημα που χρησιμοποιεί αυτή τη λειτουργία για να ανοίγει και να κλείνει τη βαλβίδα.
Από την άλλη πλευρά, τα νεότερα αυτοκίνητα είναι εξοπλισμένα με τις ηλεκτρονικά ελεγχόμενες βαλβίδες EGR, οι οποίες διαχειρίζονται από την ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου του κινητήρα (ECM). Η ECM λαμβάνει σήματα από διάφορους αισθητήρες στο όχημα και ρυθμίζει ανάλογα τη θέση της βαλβίδας EGR κατά την οδήγηση.
Ποια είναι τα συνήθη σημάδια βλάβης σε μια βαλβίδα EGR;
Μια ελαττωματική βαλβίδα μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στη λειτουργία του συστήματος EGR, οδηγώντας σε μειωμένη απόδοση, μη επαρκή επιτάχυνση και μειωμένη αποδοτικότητα καυσίμου. Μπορεί επίσης να προκαλέσει αυξημένες εκπομπές ρύπων.
Οι βαλβίδες EGR μπορεί να κολλήσουν σε θέση “ανοικτή” ή “κλειστή” λόγω της συσσώρευσης σωματιδίων αιθάλης, εναποθέσεων άνθρακα και ρύπων. Η οδήγηση σε αυτοκινητόδρομους είναι προτιμότερη για τον τρόπο λειτουργίας της βαλβίδας EGR, καθώς οι μεγαλύτερες και ταχύτερες διαδρομές βοηθούν τον κινητήρα να ζεσταθεί αρκετά και να απαλλαγεί από τις εναποθέσεις άνθρακα, ενώ η οδήγηση στην πόλη με χαμηλές ταχύτητες και σε κοντινές αποστάσεις έχει τα αντίθετα αποτελέσματα.
Τα συμπτώματα μιας ελαττωματικής βαλβίδας EGR μπορούν να διαφέρουν, ωστόσο τα πιο συχνά περιγράφονται παρακάτω:
# Ο κινητήρας του αυτοκινήτου σας δουλεύει ανώμαλα στο ρελαντί
Ένα ανώμαλο ρελαντί κατά την εκκίνηση ή κατά τις στιγμές που το αυτοκίνητο είναι σταματημένο με ζεστό όμως κινητήρα, όπως στις χαμηλές στροφές, μπορεί να οφείλεται σε μια ανοικτή βαλβίδα EGR που επιτρέπει συνεχή ροή καυσαερίων.
# Το αυτοκίνητό σας έχει μειωμένη απόδοση
Μειωμένη απόδοση μπορεί να προκληθεί αν η βαλβίδα EGR είναι είτε συνεχώς ανοικτή είτε κλειστή. Η ακατάλληλη λειτουργία της βαλβίδας μπορεί να οδηγήσει σε ασταθή απόδοση του αυτοκινήτου σας.
# Αυξημένη κατανάλωση καυσίμου
Η αυξημένη κατανάλωση καυσίμου συμβαίνει όταν η βαλβίδα EGR παραμένει διαρκώς ανοικτή. Αυτό προκαλείται από τη μειωμένη θερμοκρασία, που δεν επιτρέπει τη σωστή καύση του καυσίμου, και είναι λιγότερο αποδοτική.
# Συχνό σταμάτημα του αυτοκινήτου κατά το ρελαντί
Ένας κινητήρας που σταματά στις χαμηλές στροφές όπως συμβαίνει στο ρελαντί, μπορεί να οφείλεται σε μια βαλβίδα EGR που παραμένει μόνιμα ανοικτή και επιτρέπει συνεχή ροή καυσαερίων στο σύστημα.
# Μυρωδιά καυσίμου στο αυτοκίνητο
Η μυρωδιά καυσίμου μπορεί να γίνετε αντιληπτή εάν υπάρχει διαρκής ροή καυσαερίων στην πολλαπλή εισαγωγής, ειδικά σε χαμηλές στροφές, όπου δεν καίγεται εντελώς το καύσιμο. Αυτό οδηγεί σε αυξημένη εκπομπή αερίων υδρογονανθράκων από την εξάτμιση, παράγοντας την εν λόγω μυρωδιά.
# Άναψε η λυχνία του κινητήρα
Η λυχνία διαχείρισης κινητήρα μπορεί να παραμείνει αναμμένη αν το σύστημα ανιχνεύσει πρόβλημα με τη βαλβίδα EGR, είτε επειδή είναι συνεχώς κλειστή είτε ανοικτή. Η βαλβίδα EGR μπορεί να αρχίσει να υπολειτουργεί πριν καταστραφεί εντελώς και το σύστημα διαχείρισης μπορεί να μην το αντιληφθεί άμεσα. Επομένως, είναι σημαντικό να προσέχετε και τα άλλα συμπτώματα που περιγράφονται.
# Αυξημένες εκπομπές ρύπων από το αυτοκίνητο
Όταν η βαλβίδα EGR δεν λειτουργεί σωστά, το αυτοκίνητο εκπέμπει περισσότερους ρύπους. Αν η βαλβίδα έχει κολλήσει και είναι μονίμως ανοικτή, η θερμοκρασία πέφτει, πράγμα που εμποδίζει την πλήρη καύση του καυσίμου και αυξάνει τη ροή άκαυστων αερίων υδρογονανθράκων που βγαίνουν από την εξάτμιση.
Όταν η βαλβίδα EGR είναι συνεχώς κλειστή, οι υψηλές θερμοκρασίες στον θάλαμο καύσης μπορεί να οδηγήσουν σε υπερβολική παραγωγή αερίων NOx.
# Ακούγονται θόρυβοι από τον κινητήρα
Αυτοί οι θόρυβοι από τον κινητήρα μπορεί να προκύψουν όταν η βαλβίδα EGR παραμένει διαρκώς κλειστή. Αυτό συμβαίνει επειδή το καύσιμο αναφλέγεται πρόωρα λόγω της υψηλής θερμοκρασίας, ιδιαίτερα στις χαμηλές στροφές. Επίσης, μπορεί να συμβεί και δεύτερη ανάφλεξη μετά την κύρια ανάφλεξη.
Θα μπορούσε να είναι κάτι άλλο;
Μερικά από τα προβλήματα απόδοσης του κινητήρα που ενδεχομένως σχετίζονται με βλάβη της βαλβίδας EGR μπορεί επίσης να υποδεικνύουν προβλήματα σε άλλα μέρη του συστήματος. Τέτοια μπορεί να είναι ελαττωματικά μπουζί, φίλτρα καυσίμου, ρυθμιστές αντλίας καυσίμου ή αισθητήρες κινητήρα.
Ορισμένα από τα πιο συχνά προβλήματα είναι:
- Αυξημένες εκπομπές υδρογονανθράκων μπορεί να οφείλονται σε διαρροή του εγχυτήρα καυσίμου, λάθος χρονισμό έγχυσης, κακή συμπίεση στους κυλίνδρους ή ελαττωματικό αισθητήρα οξυγόνου.
- Η αύξηση των εκπομπών NOx μπορεί να προκληθεί από φραγμένο μπεκ, χαμηλή πίεση καυσίμου ή διαρροή από τη φλάντζα κεφαλής.
Τι πρέπει να κάνετε εάν υποψιάζεστε βλάβη στη βαλβίδα EGR;
Αν το αυτοκίνητό σας παρουσιάζει κάποιο από τα προαναφερθέντα συμπτώματα και υποψιάζεστε βλάβη στη βαλβίδα EGR, θα πρέπει να επισκεφθείτε τον εξειδικευμένο μηχανικό σας. Οι βλάβες στην EGR μπορούν εύκολα να διαγνωστούν με τη χρήση κατάλληλου διαγνωστικού εξοπλισμού.
Ορισμένοι κατασκευαστές συστήνουν την αντικατάσταση της βαλβίδας EGR σε τακτά χρονικά διαστήματα. Ελέγξτε το εγχειρίδιο του αυτοκινήτου σας και τηρείτε τα σέρβις σύμφωνα με τις οδηγίες για να διατηρείτε την άριστη λειτουργία του οχήματος σας.