συμπτώματα-χαλασμένου-καταλύτη

8 συμπτώματα χαλασμένου καταλύτη

Ο καταλύτης είναι ένα βασικό εξάρτημα του συστήματος εξάτμισης του οχήματός σας που χρησιμοποιείται για να φιλτράρει τους ρύπους που δημιουργούνται κατά τη διαδικασία της καύσης. Ο καταλύτης τοποθετείτε και συνήθως θα λειτουργεί για όλη τη διάρκεια ζωής του οχήματός σας. Καθώς λοιπόν είναι ένα εξάρτημα που δεν χρειάζεται κάποια συντήρηση οι οδηγοί δεν μπορούν εύκολα να εντοπίσουν κάποιο πρόβλημα. Αν όμως γνωρίζετε τι πρέπει να ψάξετε τα σημάδια ενός χαλασμένου καταλύτη είναι εύκολο να εντοπιστούν.

Σε αυτό το άρθρο, θα δούμε τα 8 πιο κοινά συμπτώματα ενός χαλασμένου καταλύτη, ώστε να μπορείτε να καταλάβετε πότε ήρθε η ώρα να αντικαταστήσετε τον δικό σας.

 

# Γιατί είναι σημαντικός ο καταλύτης στην λειτουργία του αυτοκινήτου;

Αρχικά θα πρέπει να κατανοήσουμε τι κάνει ένας καταλύτης και γιατί είναι ένα τόσο απαραίτητο εξάρτημα στη λειτουργία του αυτοκινήτου για περισσότερο από 40 χρόνια. Οι καταλύτες μπορούν να συγκριθούν με την τελευταία γραμμή άμυνας κατά της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που προκαλούν τα οχήματα. Ο καταλύτης έχει μια επίστρωση με μια κυψελοειδή δομή πολύτιμων μετάλλων όπως το παλλάδιο, το ρόδιο και η πλατίνα, τα οποία φιλτράρουν τους επιβλαβείς ρύπους από τα καυσαέρια σας. Εάν το όχημά σας λειτουργεί με βενζίνη ή ντίζελ, το σύστημα εξάτμισης απελευθερώνει αέρια όπως μονοξείδιο του άνθρακα, διοξείδιο του θείου, μόλυβδο, διοξείδιο του αζώτου και όζον.

Στη δεκαετία του 1970, οι άνθρωποι άρχισαν να αντιλαμβάνονται τις βλαβερές συνέπειες που μπορούν να έχουν αυτά τα αέρια στο περιβάλλον. Οι κατασκευαστές οχημάτων δημιούργησαν για αυτό το λόγο τους καταλύτες, για τη διάσπαση των άκαυστων αερίων κατά τη διαδικασία της καύσης. Οι καταλύτες φτάνουν σε θερμοκρασίες έως και 400 βαθμούς Κελσίου και μετατρέπουν τα τοξικά αέρια σε πιο ασφαλή για τον άνθρωπο και το περιβάλλον, όπως διοξείδιο του άνθρακα, οξυγόνο και νερό.

 

# Γιατί πρέπει να αντικαταστήσετε άμεσα έναν χαλασμένο καταλύτη;

Οι καταλύτες βρίσκονται στα αυτοκίνητα για να συμβάλλουν στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Αυτός είναι ένας αρκετά σημαντικός λόγος για να βιαστείτε να επισκευάσετε έναν χαλασμένο καταλύτη, όμως υπάρχουν και άλλοι πρακτικοί λόγοι για τους οποίους θα πρέπει να δράσετε γρήγορα. Αν οδηγείτε με έναν χαλασμένο καταλύτη μπορεί τελικά να υπερθερμανθεί και να προκαλέσει το σβήσιμο του κινητήρα.

Ας δούμε παρακάτω όλα τα σημάδια στη λειτουργία του αυτοκινήτου που μπορεί να υποδεικνύουν ότι ο καταλύτης είναι χαλασμένος.

 

8 σημάδια χαλασμένου καταλύτη

8-simptomata-chalasmenou-kataliti

Μια μεγάλη ποσότητα τοξικών καυσαερίων περνάει μέσα από τον καταλύτη ο οποίος μπορεί τελικά να φράξει. Όταν συμβεί αυτό δεν θα μπορεί να μετατρέψει σωστά αυτά τα καυσαέρια, με αποτέλεσμα να παγιδευτούν στο θάλαμο καύσης και να αποδυναμώσουν την ισχύ του κινητήρα.

 

# Έχει ενεργοποιηθεί η φωτεινή λυχνία ελέγχου του κινητήρα

Το πιο εμφανές από τα συμπτώματα του φραγμένου καταλύτη είναι να ανάψει το λαμπάκι του κινητήρα. Τα περισσότερα σύγχρονα οχήματα διαθέτουν αισθητήρα οξυγόνου που παρακολουθεί την απόδοση του καταλύτη. Όταν τα επιβλαβή αέρια δεν καταλύονται σωστά, ο αισθητήρας οξυγόνου ανιχνεύει τα υψηλά επίπεδα ανεπεξέργαστων καυσαερίων. Αυτό θα ανάψει το φως ελέγχου του κινητήρα.

 

# Προβλήματα στην εκκίνηση του αυτοκινήτου

Όταν ένας καταλύτης είναι φραγμένος, προκαλεί την απελευθέρωση μεγάλης ποσότητας καπνού από την εξάτμιση. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ακινητοποίηση του οχήματος ή να μην μπορεί να πάρει μπρος.

Εάν το σύστημα του καταλύτη έχει μεγάλη απόφραξη, ο κινητήρας θα δυσκολεύεται και θα μπορέσει ξεκινήσει αρκετά δευτερόλεπτα αργότερα.

 

# Κακή επιτάχυνση

Η μειωμένη απόδοση του κινητήρα είναι ένα από τα πιο εμφανή σημάδια ότι ο καταλύτης μπορεί να είναι φραγμένος. Όταν παρατηρήσετε ότι το όχημά σας τραντάζεται, σταματάει και δυσκολεύεται να ανέβει απότομες ανηφόρες, είναι πιθανό να οφείλεται σε ακατάλληλη καύση.

 

Γιατί συμβαίνει αυτό;

Ένας χαλασμένος καταλύτης εμποδίζει τη ροή των καυσαερίων μέσω του μετατροπέα αλλά και την απελευθέρωση τους από την εξάτμιση. Τα επιβλαβή αέρια κολλάνε στο θάλαμο καύσης, οδηγώντας σε ατελή καύση, μειωμένη επιτάχυνση και απόδοση του κινητήρα.

 

# Μυρωδιά θείου και σάπιων αυγών

Ένα ακόμα πολύ αποκαλυπτικό σημάδι χαλασμένου καταλύτη είναι η μυρωδιά σάπιου αυγού από την εξάτμιση όταν οδηγείτε. Όλα τα καύσιμα περιέχουν θείο. Ο καταλύτης μετατρέπει το δύσοσμο θείο σε άοσμο. Όταν όμως δεν λειτουργεί σωστά, αυτή η μετατροπή δεν μπορεί να γίνει. Έτσι εκπέμπεται άκαυστο καύσιμο και καυσαέρια που εξακολουθούν να περιέχουν υδρόθειο, με αποτέλεσμα τη μυρωδιά του σάπιου αυγού.

Η οδήγηση με δυσάρεστες μυρωδιές επιβλαβών αερίων να εισχωρούν στην καμπίνα του αυτοκινήτου μπορεί να σας προκαλέσουν ζαλάδα, κάτι που μπορεί να αποδειχθεί πολύ επικίνδυνο. Εάν αντιληφθείτε αυτή τη μυρωδιά είναι απαραίτητο να αντικαταστήσετε άμεσα το εξάρτημα.

 

# Κακή λειτουργία του κινητήρα

Καθώς ο καταλύτης φράζει, τα τοξικά αέρια που παγιδεύονται στον κινητήρα θερμαίνονται μέχρι το σημείο της ανάφλεξης. Αυτή η ανάφλεξη κάνει τον κινητήρα να βγάζει φωτιά, καταστρέφοντας με την πάροδο του χρόνου κρίσιμα εξαρτήματα του. Εάν παρατηρήσετε μη φυσιολογική ανάφλεξη του κινητήρα σας, είναι καλύτερο να επικοινωνήσετε με έναν μηχανικό αυτοκινήτων το συντομότερο δυνατό

 

# Αυξημένη κατανάλωση καυσίμου

Η αυξημένη κατανάλωση καυσίμου είναι ένα από τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα φραγμένου καταλύτη. Ένας φραγμένος καταλύτης μπορεί να προκαλέσει τη συσσώρευση περισσότερων καυσαερίων στον κινητήρα, μειώνοντας την ποσότητα του νέου, καύσιμου οξυγόνου που απαιτείται για τη σωστή λειτουργία.

Όταν ο κινητήρας λαμβάνει λιγότερο οξυγόνο, πρέπει να εργαστεί πιο σκληρά για να αυξήσει την ταχύτητα. Αυτό το αυξημένο φορτίο όχι μόνο μειώνει την οικονομία καυσίμου (χιλιομετρική κατανάλωση), αλλά επιδεινώνει και την απόφραξη του καταλύτη.

 

# Το αμάξι σας δεν θα περάσει τον έλεγχο ΚΤΕΟ και δεν θα πάρει την κάρτα καυσαερίων

Στη χώρα μας επιβάλλεται ετήσιος έλεγχος των εκπομπών ρύπων των οχημάτων από τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων. Ο καταλύτης είναι το κύριο εξάρτημα που είναι υπεύθυνο για τις υγιείς εκπομπές καυσαερίων. Έτσι, το όχημά σας πιθανότατα θα αποτύχει σε ένα τεστ εκπομπών όταν ο καταλύτης είναι φραγμένος και δεν επεξεργάζεται σωστά τα επιβλαβή αέρια, όπως το μονοξείδιο του άνθρακα.

 

# Ακούτε κουδουνίσματα από τον κινητήρα σας

Τα συμπτώματα του φραγμένου καταλύτη συχνά εκδηλώνονται και με ήχο, ειδικά αν έχετε συνηθίσει να χρησιμοποιείτε ένα πλούσιο μείγμα καυσίμου για το αυτοκίνητό σας. Θα ακούγεται σαν ένας θόρυβος κροταλίσματος που προέρχεται από το κάτω μέρος του οχήματος και του κινητήρα σας κατά την εκκίνηση, στο ρελαντί ή όταν οδηγείτε. Εάν ακούτε αυτούς τους αφύσικους κρότους που προέρχονται από το όχημά σας, μην τους αγνοήσετε, καθώς το πρόβλημα θα επιδεινωθεί με την πάροδο του χρόνου και θα οδηγήσει σε περαιτέρω βλάβη.

 

Ας δούμε μερικές συχνές ερωτήσεις που αφορούν τον καταλύτη και την λειτουργία του

 

# Πώς φράζει ο καταλύτης;

Καθώς τα καυσαέρια, όπως το οξείδιο του αζώτου και το μονοξείδιο του άνθρακα, περνούν πάνω από τον κυψελωτό καταλύτη και μετατρέπονται σε ένα πιο αβλαβές καυσαέριο, όπως το διοξείδιο του άνθρακα. Αυτά στη συνέχεια απελευθερώνονται από το σύστημα εξάτμισης του οχήματος.

Υπάρχουν τρεις λόγοι για τους οποίους ο καταλύτης μπορεί να φράξει κατά την εκτέλεση αυτής της εργασίας:

 

  • Περίσσεια άκαυστου καυσίμου: Όταν περνάει πάρα πολύ καύσιμο από τον κινητήρα, το άκαυστο καύσιμο φτάνει στον καταλύτη, όπου καίγεται. Αυτή η καύση μπορεί να υπερθερμάνει, να βλάψει ή ακόμη και να λιώσει τον μετατροπέα, προκαλώντας υπερβολικό καπνό από την εξάτμιση.

 

  • Διαρροές ψυκτικού υγρού: Μια διαρροή ψυκτικού υγρού στον κινητήρα που φτάνει στον καταλύτη μπορεί να προκαλέσει τη φραγή του.

 

  • Διαρροή λαδιού στην εξάτμιση: Όταν οι βαλβίδες στον κινητήρα σας δεν λειτουργούν σωστά, μπορεί να επιτρέψουν στο λάδι να γλιστρήσει μέσα από το σύστημα εξάτμισης. Αυτό μπορεί να προκαλέσει την απόφραξη του καταλύτη. Η περίσσεια άκαυστου καυσίμου και οι βλαβερές τοξίνες θα επιτρέψουν τη δημιουργία εναποθέσεων άνθρακα στον κινητήρα, οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν σε περαιτέρω μπλοκαρίσματα.

 

 

# Ποια είναι η μέση διάρκεια ζωής του καταλύτη;

Η μέση διάρκεια ζωής είναι περίπου 100.000 μίλια ή 10 χρόνια (ανάλογα με το πόσο συχνά οδηγείτε). Η τακτική συντήρηση του οχήματος και ο έλεγχος του κινητήρα μπορούν να παρατείνουν τη διάρκεια ζωής τόσο του καταλύτη αλλά και γενικά όλων των εξαρτημάτων του κινητήρα.

 

# Μπορεί ένας φραγμένος μετατροπέας να προκαλέσει υπερθέρμανση του κινητήρα;

Ναι, ένας χαλασμένος καταλύτης μπορεί να προκαλέσει υπερθέρμανση του κινητήρα σας. Αυτό συμβαίνει επειδή περιορίζεται τη ροή των καυσαερίων και εμποδίζει την έξοδο τους από την εξάτμιση.

Γι’ αυτό πρέπει να απευθυνθείτε σε έναν επαγγελματία για την αντικατάσταση ή την επισκευή του καταλύτη.

Ένας χαλασμένος καταλύτης μπορεί να οδηγήσει σε πολλά άλλα προβλήματα εντός του κινητήρα, συμπεριλαμβανομένης της υπερθέρμανσης. Για να αποφύγετε περαιτέρω ζημιές, πρέπει να δώσετε προσοχή στα σημάδια του ελαττωματικού καταλύτη που αναφέρθηκαν πιο πάνω. Εάν παρατηρήσετε οποιοδήποτε πρόβλημα με τον καταλύτη του οχήματος σας είναι καλύτερο να επικοινωνήσετε με έναν επαγγελματία.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *