Πώς να αλλάξετε λάστιχο σε 11 απλά βήματα
Η αλλαγή ενός ελαστικού είναι μια απαραίτητη δεξιότητα για κάθε οδηγό. Ανεξάρτητα από το πόσο προσεκτικός είστε, κάποια στιγμή στη ζωή σας ως οδηγός πιθανότατα θα βρεθείτε αντιμέτωποι με ένα σκασμένο ελαστικό. Η σωστή προετοιμασία και γνώση θα σας βοηθήσουν να αποφύγετε τον πανικό και να χειριστείτε την κατάσταση με ψυχραιμία. Παρακάτω παρατίθεται ένας λεπτομερής και επαγγελματικός οδηγός για το πώς να αλλάξετε ένα ελαστικό με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα.
Εισαγωγή στη βασική συντήρηση ελαστικών
Τα ελαστικά είναι ένα από τα πιο κρίσιμα μέρη του αυτοκινήτου σας. Εκτός από το ότι διασφαλίζουν την πρόσφυση στο δρόμο, η σωστή συντήρησή τους μπορεί να αποτρέψει ατυχήματα, αυξάνοντας την ασφάλεια της οδήγησης. Γι’ αυτό, η γνώση της διαδικασίας αλλαγής ελαστικού είναι απαραίτητη για κάθε οδηγό.
Η ζωή ενός ελαστικού επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως η πίεση, οι καιρικές συνθήκες, το είδος του οδοστρώματος και η κατάσταση του αυτοκινήτου σας. Κατά μέσο όρο, ένα ελαστικό θα πρέπει να αλλάζεται κάθε 40.000 με 60.000 χιλιόμετρα, ανάλογα με το είδος του οχήματος και τις συνθήκες οδήγησης.
1. Σταματήστε κάπου ασφαλές
Όταν καταλάβετε ότι το ελαστικό σας έχει σκιστεί ή τρυπήσει, το πρώτο και πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να βρείτε ένα ασφαλές σημείο για να σταματήσετε. Εάν είστε εν κινήσει, σταματήστε ομαλά, ανάψτε τα φώτα κινδύνου και κατευθυνθείτε προς την άκρη του δρόμου, μακριά από τη ροή της κυκλοφορίας. Ιδανικά, αναζητήστε ένα πάρκινγκ ή έναν παράδρομο, όπου μπορείτε να σταματήσετε με ασφάλεια.
Εάν βρίσκεστε στον αυτοκινητόδρομο, είναι καλύτερο να κατευθυνθείτε προς την πλησιέστερη έξοδο, εάν είναι ασφαλές να το κάνετε. Ο αυτοκινητόδρομος είναι ένας από τους πιο επικίνδυνους χώρους για αλλαγή ελαστικού, γι’ αυτό προσπαθήστε να αποφύγετε την αλλαγή ελαστικού εκεί, αν είναι δυνατόν.
Όταν σταματήσετε, βεβαιωθείτε ότι βρίσκεστε σε ευθεία και επίπεδη επιφάνεια. Ένα επικλινές έδαφος ή ένα σημείο κοντά σε στροφή μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια σας κατά τη διαδικασία της αλλαγής.
2. Λάβετε προφυλάξεις ασφαλείας
Αφού σταματήσετε το αυτοκίνητο, βάλτε το στο “παρκάρισμα” αν είναι αυτόματο ή στην “όπισθεν” αν είναι χειροκίνητο. Ενεργοποιήστε το χειρόφρενο και τα φώτα κινδύνου για να προειδοποιήσετε τους άλλους οδηγούς ότι το αυτοκίνητο είναι ακινητοποιημένο.
Αν έχετε γιλέκο ασφαλείας, φορέστε το πριν βγείτε από το αυτοκίνητο. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό αν αλλάζετε το ελαστικό σε σκοτεινή περιοχή ή σε αυτοκινητόδρομο. Μην παραλείψετε να τοποθετήσετε κώνους ή προειδοποιητικά τρίγωνα σε απόσταση περίπου 100 μέτρων πίσω από το όχημά σας, ώστε οι άλλοι οδηγοί να έχουν χρόνο να αντιδράσουν.
Αφού σταματήσετε, τοποθετήστε σφήνες τροχού (ή ακόμα και μεγάλες πέτρες) κάτω από τα άλλα ελαστικά για να εμποδίσετε την κίνηση του αυτοκινήτου. Αν δεν έχετε σφήνες, χρησιμοποιήστε οποιοδήποτε αντικείμενο μπορεί να διατηρήσει το όχημα σταθερό.
3. Συγκεντρώστε τα εργαλεία σας
Πριν ξεκινήσετε την αλλαγή του ελαστικού, βεβαιωθείτε ότι έχετε όλα τα απαραίτητα εργαλεία:
- Ρεζέρβα: Βεβαιωθείτε ότι είναι φουσκωμένη σωστά πριν ξεκινήσετε τη διαδικασία.
- Γρύλος: Αυτό είναι το εργαλείο που χρησιμοποιείτε για να σηκώσετε το όχημα.
- Κλειδί τροχών: Χρησιμοποιείται για να χαλαρώσετε και να σφίξετε τα παξιμάδια των τροχών.
Τα εργαλεία αυτά συνήθως βρίσκονται στο πορτμπαγκάζ, κάτω από το πάτωμα, ή πίσω από τα καθίσματα σε μεγαλύτερα οχήματα. Αν δεν τα βρείτε εκεί, συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο του αυτοκινήτου σας για να δείτε πού είναι αποθηκευμένα.
Σε περίπτωση που το όχημά σας δεν διαθέτει ρεζέρβα, πιθανώς να διαθέτει κιτ επισκευής ελαστικών. Αυτό το κιτ περιλαμβάνει συνήθως ένα στεγανωτικό και έναν αεροσυμπιεστή για να φουσκώσετε το ελαστικό προσωρινά, επιτρέποντάς σας να οδηγήσετε μέχρι το πλησιέστερο συνεργείο.
4. Χαλαρώστε τα παξιμάδια του τροχού
Πριν σηκώσετε το αυτοκίνητο με τον γρύλο, πρέπει να χαλαρώσετε τα παξιμάδια του τροχού. Το βάρος του αυτοκινήτου θα κρατήσει σταθερό τον τροχό στο έδαφος, διευκολύνοντάς σας στη χαλάρωση των παξιμαδιών.
Χρησιμοποιήστε το κλειδί τροχών για να κάνετε μισή περιστροφή αριστερόστροφα σε κάθε παξιμάδι. Μην τα αφαιρέσετε ακόμα, απλώς χαλαρώστε τα. Αυτό θα διευκολύνει την αφαίρεση όταν το αυτοκίνητο σηκωθεί.
Αν τα παξιμάδια είναι πολύ σφιχτά ή σκουριασμένα, δοκιμάστε να χρησιμοποιήσετε τη μπότα σας για να ασκήσετε μεγαλύτερη πίεση στο κλειδί ή χρησιμοποιήστε κάποιον εκτατήρα μοχλού για μεγαλύτερη ευκολία.
5. Σηκώστε το όχημα με τον γρύλο
Η σωστή τοποθέτηση του γρύλου είναι ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια σας. Ανατρέξτε στο εγχειρίδιο του αυτοκινήτου σας για να εντοπίσετε τα κατάλληλα σημεία ανύψωσης. Αυτά τα σημεία είναι συνήθως κοντά στους τροχούς, αλλά διαφέρουν ανάλογα με το μοντέλο του οχήματος.
Αφού βρείτε το κατάλληλο σημείο, τοποθετήστε τον γρύλο και αρχίστε να σηκώνετε το αυτοκίνητο. Βεβαιωθείτε ότι ο γρύλος βρίσκεται σε σταθερή επιφάνεια. Εάν το έδαφος είναι μαλακό, τοποθετήστε μια σανίδα κάτω από τον γρύλο για να αποτρέψετε το βύθισμα.
Σηκώστε το αυτοκίνητο μέχρι το ελαστικό να μην ακουμπάει το έδαφος. Συνήθως, απαιτούνται περίπου 15-20 εκατοστά ύψος για να μπορείτε να αφαιρέσετε και να τοποθετήσετε το νέο ελαστικό.
6. Αφαιρέστε τα παξιμάδια και το σκασμένο ελαστικό
Μόλις το αυτοκίνητο σηκωθεί, αφαιρέστε εντελώς τα παξιμάδια που είχατε προηγουμένως χαλαρώσει. Τοποθετήστε τα σε
ασφαλές μέρος, όπως μέσα στο καπάκι της πλήμνης, ώστε να μην τα χάσετε.
Πιάστε το σκασμένο ελαστικό με τα δύο χέρια και τραβήξτε το αργά προς το μέρος σας. Εάν δεν βγαίνει εύκολα, δοκιμάστε να το κουνήσετε λίγο προς τα δεξιά και αριστερά για να το απελευθερώσετε από την πλήμνη.
Τοποθετήστε το σκασμένο ελαστικό σε ασφαλές σημείο, ώστε να μην κυλήσει.
7. Τοποθετήστε το εφεδρικό ελαστικό
Τοποθετήστε το νέο ελαστικό στις οπές του κοχλία του τροχού. Βεβαιωθείτε ότι το ελαστικό είναι σωστά ευθυγραμμισμένο και πιέστε το προς το μέρος σας μέχρι να “κουμπώσει” στις βίδες.
Πάρτε τα παξιμάδια και βιδώστε τα με το χέρι, ακολουθώντας το μοτίβο αστεριού (δηλαδή, ξεκινήστε με ένα παξιμάδι και στη συνέχεια βιδώστε το διαγώνια απέναντι). Αυτό εξασφαλίζει ότι το ελαστικό θα παραμείνει σωστά ευθυγραμμισμένο με την πλήμνη.
8. Χαμηλώστε το αυτοκίνητο και σφίξτε τα παξιμάδια
Χαμηλώστε αργά τον γρύλο μέχρι το ελαστικό να ακουμπήσει το έδαφος και αφαιρέστε τον. Τώρα, χρησιμοποιήστε το κλειδί τροχών για να σφίξετε καλά τα παξιμάδια, ακολουθώντας πάλι το μοτίβο αστεριού για ομοιόμορφη κατανομή της πίεσης.
Προσέξτε να μην σφίξετε υπερβολικά τα παξιμάδια, καθώς αυτό μπορεί να καταστρέψει τα σπειρώματα ή να δυσκολέψει την αφαίρεσή τους αργότερα.
9. Ελέγξτε την πίεση του εφεδρικού ελαστικού
Πριν επιστρέψετε στο δρόμο, βεβαιωθείτε ότι το εφεδρικό ελαστικό έχει τη σωστή πίεση. Τα περισσότερα ελαστικά τύπου “ντόνατ” απαιτούν υψηλότερη πίεση από τα κανονικά ελαστικά, συνήθως γύρω στα 4.1 bar (60 PSI). Χρησιμοποιήστε ένα μανόμετρο για να ελέγξετε την πίεση και φουσκώστε αν χρειάζεται με έναν φορητό αεροσυμπιεστή.
10. Καθαρίστε και αποθηκεύστε τα εργαλεία σας
Μόλις ολοκληρώσετε την αλλαγή, επιστρέψτε όλα τα εργαλεία στη θέση τους στο πορτμπαγκάζ. Τοποθετήστε το σκασμένο ελαστικό στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου, έτσι ώστε να μην εμποδίζει.
Αφαιρέστε τις σφήνες από τους τροχούς και τους κώνους προειδοποίησης. Ελέγξτε ότι όλα τα παξιμάδια είναι καλά σφιγμένα πριν επιστρέψετε στο αυτοκίνητο.
11. Επισκεφθείτε ένα συνεργείο
Η χρήση εφεδρικού ελαστικού είναι μόνο μια προσωρινή λύση. Τα περισσότερα εφεδρικά δεν είναι σχεδιασμένα για μεγάλες αποστάσεις ή ταχύτητες άνω των 80 χιλιομέτρων την ώρα. Πηγαίνετε το συντομότερο δυνατό σε ένα συνεργείο για να επισκευάσετε ή να αντικαταστήσετε το κανονικό σας ελαστικό.
Πώς να αποφύγετε ένα σκασμένο ελαστικό
Η πρόληψη είναι το κλειδί για να αποφύγετε μελλοντικά σκασμένα ελαστικά. Ακολουθήστε αυτά τα βασικά βήματα για να μειώσετε τον κίνδυνο:
- Τακτικός έλεγχος πίεσης: Βεβαιωθείτε ότι τα ελαστικά σας έχουν την κατάλληλη πίεση, όπως ορίζεται από τον κατασκευαστή. Ένα ελαστικό που δεν είναι φουσκωμένο σωστά αυξάνει την πιθανότητα να σκιστεί.
- Έλεγχος φθοράς πέλματος: Ένα φθαρμένο πέλμα δεν έχει την ίδια αντοχή με ένα νέο ελαστικό. Βεβαιωθείτε ότι το πέλμα έχει βάθος τουλάχιστον 1.6 χιλιοστά.
- Περιστροφή ελαστικών: Η τακτική περιστροφή των ελαστικών μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση της ομοιόμορφης φθοράς, αυξάνοντας τη διάρκεια ζωής τους.
Συχνές Ερωτήσεις
Πότε πρέπει να αλλάξετε ένα ελαστικό;
Πρέπει να αλλάξετε ένα ελαστικό αν είναι φθαρμένο, έχει τρύπα ή έχει πρηστεί. Ο τακτικός έλεγχος των ελαστικών είναι απαραίτητος για την ασφάλεια σας.
Τι κάνετε αν δεν έχετε ρεζέρβα;
Αν δεν έχετε ρεζέρβα, χρησιμοποιήστε ένα κιτ επισκευής ελαστικών. Τα κιτ αυτά είναι σχεδιασμένα για προσωρινή χρήση και μπορούν να σας βοηθήσουν να οδηγήσετε μέχρι το πλησιέστερο συνεργείο.
Πόσος χρόνος χρειάζεται για να αλλάξετε ένα ελαστικό;
Η αλλαγή ενός ελαστικού μπορεί να διαρκέσει από 15 λεπτά έως μία ώρα, ανάλογα με την εμπειρία σας και τις συνθήκες.
Πόσο κοστίζει η αλλαγή ενός ελαστικού;
Η αλλαγή ενός ελαστικού μπορεί να κοστίσει από 50 έως 200 ευρώ, ανάλογα με την ποιότητα και το είδος του ελαστικού.
Αυτός ο οδηγός θα σας βοηθήσει να αποκτήσετε την αυτοπεποίθηση και τις γνώσεις που χρειάζεστε για να αντιμετωπίσετε οποιαδήποτε πρόκληση στον δρόμο. Με σωστή προετοιμασία και προσοχή, η αλλαγή ενός ελαστικού γίνεται μια απλή και ασφαλής διαδικασία.