Το αμάξι σβήνει στο ρελαντί; Δες τα πιθανά προβλήματα και λύσεις!
Το όχημά σας σβήνει όταν είναι στο ρελαντί, όπως για παράδειγμα όταν περιμένετε σταθμευμένοι στο πάρκινγκ με ανοιχτή τη μηχανή;
Εδώ θα σας παρουσιάσουμε έναν πολύ απλό οδηγό για τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε εάν το όχημά σας σταματήσει να λειτουργεί στο ρελαντί και τις αιτίες που το προκαλούν.
Φανταστείτε αυτό το σενάριο: Είστε παρκαρισμένοι, προετοιμάζεστε να αναχωρήσετε από τον χώρο στάθμευσης και ξαφνικά ο κινητήρας σας σταματά εντελώς.
Κανένας προειδοποιητικός συναγερμός δεν έχει χτυπήσει, καμία ένδειξη στο καντράν δεν έχει ανάψει και όλα φαίνονται να είναι σε τάξη. Απλώς σταμάτησε να λειτουργεί.
Ποιες είναι οι αιτίες που ένα όχημα δεν είναι πλέον λειτουργικό ενώ βρίσκεται στο ρελαντί μέσα στο χώρο στάθμευσης;
Εάν ο κινητήρας σας σταματά ενώ βρίσκεστε στον ρελαντί, είναι πιθανόν να έχει σβήσει ολοσχερώς. Τι θα μπορούσε όμως να είναι η αιτία που ένα όχημα σβήνει; Συνήθως, αυτό συμβαίνει επειδή ο κινητήρας δεν παίρνει τον απαιτούμενο αέρα, ισχύ ή καύσιμο για να λειτουργήσει.
Υπάρχουν έξι βασικοί λόγοι που μπορεί να προκαλέσουν την απότομη διακοπή λειτουργίας ενός οχήματος στο ρελαντί. Οι πιο σημαντικοί από αυτούς είναι:
– Βλάβη στον αισθητήρα οξυγόνου ή στον αισθητήρα μαζικής ροής αέρα
– Φραγή στη βαλβίδα EGR
– Πρόβλημα με τα μπουζί
– Πρόβλημα στο διαχειριστή ελέγχου της ροής αέρα του ρελαντί
– Συστηματικά προβλήματα με την παροχή καυσίμου
– Δυσλειτουργία του συστήματος μετάδοσης
Εάν το SUV, το επιβατικό ή το φορτηγό σας διακόπτει συνεχώς τη λειτουργία του, αυτό υποδηλώνει ένα σοβαρό πρόβλημα που απαιτεί άμεση αντιμετώπιση.
Ευτυχώς, σε αυτόν τον πλήρη οδηγό θα αναλύσουμε κάθε μία από αυτές τις αιτίες αναλυτικά, ώστε να κατανοήσετε πως να δράσετε αναλόγως την αιτία που προκάλεσε το πρόβλημα.
Πάμε να δούμε τον οδηγό βήμα βήμα!
# Ελαττωματικός αισθητήρας Λάμδα
Το αυτοκίνητό σας διαθέτει πολλούς αισθητήρες που στέλνουν στοιχεία στην Μονάδα Ελέγχου Κινητήρα (ECM). Η ECM επεξεργάζεται αυτές τις πληροφορίες ώστε να ρυθμίσει την απόδοση του κινητήρα για την επίτευξη ιδανικής λειτουργίας.
Δύο κρίσιμοι αισθητήρες για τη λειτουργία του κινητήρα στο ρελαντί είναι ο αισθητήρας λάμδα που τοποθετείται στο σύστημα εξαγωγής και ο αισθητήρας μέτρησης μάζας αέρα που βρίσκεται στην είσοδο αέρα του κινητήρα.
Ο αισθητήρας λαμδα μετρά την ποσότητα του εξερχόμενου αέρα, ενώ ο MAF την ποσότητα του εισερχόμενου. Η ECM χρησιμοποιεί αυτά τα μετρήσματα για να ρυθμίσει την ποσότητα αέρα που εισάγεται στους κυλίνδρους.
Αν αυτοί οι αισθητήρες δώσουν εσφαλμένες πληροφορίες, ο κινητήρας μπορεί να μη λαμβάνει την απαιτούμενη ποσότητα αέρα, πράγμα που θα οδηγήσει σε μειωμένη ισχύς και πιθανή ακινητοποίηση κατά τη λειτουργία του ρελαντί.
Η αντικατάσταση ενός αισθητήρα λαμδα ή MAF κοστίζει γύρω στα 200 ευρώ και 300 ευρώ αντίστοιχα σε ένα εξουσιοδοτημένο συνεργείο.
# Φραγμένη βαλβίδα EGR
Η βαλβίδα EGR (Ανακυκλοφορία Καυσαερίων) σχεδιάστηκε για την επαναφορά μικρού μεριδίου των καυσαερίων στους κυλίνδρους, προκειμένου να μειωθούν οι ρυπογόνες εκπομπές. Όταν αυτή φραγεί από ακαθαρσίες ή κατάλοιπα, η απόδοση του κινητήρα επηρεάζεται σημαντικά.
Μια φραγμένη βαλβίδα EGR μπορεί να προκαλέσει αστάθεια στη λειτουργία ρελαντί, διότι δεν επιτρέπει στον κινητήρα να “αναπνεύσει” σωστά. Η καθαριότητα ή η αντικατάσταση της βαλβίδας EGR μπορεί να κοστίσει από 100 έως 400 ευρώ ανάλογα με το αυτοκίνητο και το συνεργείο.
# Μήπως ήρθε η ώρα για αλλαγή των μπουζί;
Τα μπουζί αποτελούν το πιο κρίσιμο στοιχείο για την εκκίνηση της καύσης του μίγματος αέρα-καυσίμου εντός του κυλίνδρου. Εάν είναι φθαρμένα ή παλιά, η απόδοσή τους μειώνεται, γεγονός που επηρεάζει αρνητικά την ισχύ του κινητήρα και μπορεί να προκαλέσει αστάθεια κατά τη λειτουργία του αυτοκινήτου σε ρελαντί.
Στην αγορά υπάρχουν πέντε διαφορετικοί τύποι μπουζί:
- Χαλκού
- Ιριδίου
- Μονής πλατίνας
- Διπλής πλατίνας
- Ασημένια
Τα μπουζί χαλκού είναι τα οικονομικότερα αλλά πρέπει να αλλάζονται κάθε 10.000-20.000 χιλιόμετρα. Αντιθέτως, τα μπουζί ιριδίου, ασημένια και τα μονής ή διπλής πλατίνας διαρκούν περίπου 100.000 χιλιόμετρα, αν και κοστίζουν φυσικά περισσότερο.
# Προβληματικός διακόπτης ελέγχου αέρα ρελαντί
Ο διακόπτης ελέγχου αέρα ρελαντί έχει ως κύριο ρόλο να διατηρεί τις στροφές του κινητήρα σε ένα ιδανικό επίπεδο όταν αυτός λειτουργεί στο ρελαντί. Ο διακόπτης λειτουργεί με βάση σήματα που λαμβάνει από το Ηλεκτρονικό Σύστημα Διαχείρισης του Κινητήρα (ECM), τα οποία με τη σειρά τους προέρχονται από διάφορους αισθητήρες όπως οι αισθητήρες μάζας ροής αέρα, οξυγόνου και καυσίμου.
Εάν ο διακόπτης ελέγχου αέρα ρελαντί παρουσιάσει βλάβη, τότε μπορεί να παρατηρηθεί σημαντική μείωση των στροφών του κινητήρα, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε απροσδόκητη στάση του κινητήρα κατά τη διάρκεια λειτουργίας σε ρελαντί.
Το κόστος για την αντικατάσταση αυτού του ανταλλακτικού μπορεί να διαφέρει αρκετά. Το ποσό μπορεί να κυμαίνεται από λίγο πάνω από 100 ευρώ μέχρι και 500 ευρώ, συμπεριλαμβάνοντας κόστος εξαρτημάτων και εργασίας.
# Προβλήματα στο Σύστημα Καυσίμων του Αυτοκινήτου
Εν μέσω ταξιδιού, μπορεί να βιώσετε την απογοητευτική εμπειρία του σβησίματος του αυτοκινήτου σας ανεξήγητα. Όπως έχουμε εξηγήσει, συνήθως υπάρχουν τρεις κυρίαρχες αιτίες που προκαλούν αυτό το φαινόμενο, με την έλλειψη καυσίμου να αποτελεί σημαντικό παράγοντα, δείγμα ενδεχόμενου προβλήματος στο σύστημα παροχής καυσίμων του οχήματος.
Οποιοδήποτε πρόβλημα στο εν λόγω σύστημα μπορεί να είναι υπαίτιο. Πάρτε για παράδειγμα την αντλία καυσίμου, η οποία ευθύνεται για την παροχή του καυσίμου από το ντεπόζιτο στον κινητήρα.
Επίσης, το φίλτρο καυσίμου διαδραματίζει σημαντικό ρόλο, καθώς καθαρίζει τυχόν υπολείμματα πριν αυτά φτάσουν στον κινητήρα. Αν γίνει απόφραξη, τότε η ποσότητα καυσίμου που εισέρχεται στον κιλινδροφόρο θα είναι ανεπαρκής.
Αν είστε τυχεροί, το πρόβλημα θα βρίσκεται μόνο στο φίλτρο καυσίμου, το οποίο η αντικατάστασή του συνήθως κοστίζει από 50 έως 150 ευρώ. Η διάρκεια ζωής των φίλτρων κυμαίνεται γύρω στα δύο έτη, οπότε αν έχετε υπερβεί αυτό το διάστημα, είναι πιθανόν να αποτελέσει την αιτία του προβλήματος.
# Δυσλειτουργία του Συστήματος Μετάδοσης Ταχυτήτων
Το ακούσμα ενός προβλήματος με το σύστημα μετάδοσης ταχυτήτων είναι ικανό να προκαλέσει ανησυχία σε κάθε κάτοχο αυτοκινήτου. Και αυτό γιατί η επισκευή του μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα επιβαρυντική από οικονομικής πλευράς.
Συγκεκριμένα, όσον αφορά στα προβλήματα που επηρεάζουν το σβήσιμο του κινητήρα, ένα κρίσιμο στοιχείο είναι ο μετατροπέας ροπής, ο οποίος αποτελεί ουσιαστικά την αυτόματη εκδοχή του συμπλέκτη.
Η λειτουργία του είναι να μεταφέρει την ισχύ από τον κινητήρα στο σύστημα μετάδοσης. Αν είναι φθαρμένος ή κατεστραμμένος, η μεταφορά αυτή δεν θα εκτελεστεί επαρκώς, οδηγώντας πιθανόν σε παροπλισμό του οχήματος.
Αν όμως το πρόβλημα αφορά μόνο το σωληνοειδές, ένα ηλεκτρομαγνητικό εξάρτημα που ελέγχει την πίεση του υγρού στο σύστημα, τότε το κόστος επισκευής θα είναι σημαντικά χαμηλότερο, φθάνοντας σε μερικές εκατοντάδες ευρώ.
# Μην παραμένετε στο ρελαντί εάν ο κινητήρας σας σβήνει ενώ βρίσκεται στο ρελαντί
Το να αγνοείτε ένα αυτοκίνητο που συνεχίζει να σταματάει, το μόνο που θα κάνει είναι να οδηγήσει σε πιο σοβαρά προβλήματα.
Αντί να κάθεστε και να ελπίζετε ότι θα διορθωθεί μόνο του, αναλάβετε δράση. Αυτό συμβαίνει πολύ απλά επειδή όταν ένας κινητήρας σβήνει στο ρελαντί, κάτι δεν πάει καλά και χρειάζεται άμεσα την προσοχή σας.
Σε diezel αγροτικό….την ώρα που το βάζω μπροστά βγάζει μαύρο καπνό..και δεν κραταει το ρελαντί του σβηνει ….τι μπορεί να συνβενει ?τι να σουβουλεψω τον μηχανικό να κοιτάξει?